Miljöfaktorer som påverkar utvecklingen av autoimmun (typ 1) diabetes. 2006

• Tidigare studier har visat att autoimmun (typ 1) diabetes orsakas delvis av genetiska faktorer och delvis av miljömässiga faktorer.
  • Om vi kan hitta de miljömässiga orsakerna till typ autoimmun diabetes skulle vi kunna undvika dem och möjligen minska utbredningen av sjukdomen på ett väldigt enkelt sätt.
  • Det finns troligtvis många olika miljömässiga orsaker som orsakar typ 1-diabetes, en del viktigare än andra. Många studier har föreslagit en del miljömässiga orsaker, inklusive infektioner, diet i ung ålder, brist på näringsämnen, stress och andra orsaker.
  • Dessa studier kunde inte entydigt bevisa vilken utav dessa faktorer som orsakar autoimmun diabetes och en studie som TEDDY behövs för att se vilka faktorer som är av störst vikt.

Författare: H. Peng, W. Hagopian

Titel: Environmental factors in the development of Type 1 diabetes.

Publicerad i Reviews in Endocrine & Metabolic Disorders, 2006

TEDDY-publikation nr 2, 2006 (PDF, 0,27 MB, nytt fönster)