Minskar risken för autoimmun (typ 1) diabetes om en betacellsautoantikropp försvinner? 2016

• Autoantikroppar mot betaceller finns i blodet långt innan insjuknande i autoimmun (typ 1) diabetes. Ibland kan de synas under en period, för att sedan försvinna.
  • Risken att drabbas av autoimmun diabetes om en autoantikropp försvann undersöktes.
  • TEDDY-barn upp till 10 år gamla undersöktes om de haft IAA, GADA eller IA-2A vid minst två besök i rad, och sedan tappat autoantikroppen igen vid minst två besök i rad.
  • Att tappa en autoantikropp var ganska vanligt när det gällde GADA (19%) och IAA (29%), men främst hos barn som bara hade fått en autoantikropp. Det var ovanligt hos dem som fått flera.
  • De flesta gånger (85%) som autoantikroppen försvann, hände det inom två år från det att den dykt upp.
  • Barn som haft en autoantikropp som sedan tappades, hade en risk att drabbas av autoimmun diabetes som var dubbelt så stor som de som aldrig haft någon autoantikropp.
  • Risken att drabbas av autoimmun diabetes förblev hög hos de barn som utvecklat fler än en autoantikropp, även om en av dem tappades.

Författare: Vehik K, Lynch KF, Schatz DA, Akolkar B, Hagopian W, Rewers M, She JX, Simell O, Toppari J, Ziegler AG, Lernmark Å, Bonifacio E, Krischer JP, TEDDY Study Group

Titel: Reversion of β-Cell Autoimmunity Changes Risk of Type 1 Diabetes: TEDDY Study

Publicerad i Diabetes Care, 2016

TEDDY publikation nr 58, 2016 (PDF, 0,89 MB, nytt fönster)