Bra med fast föda och probiotika i tidig ålder?

Ett barn som sitter vid ett matbord och smakar på smakportioner av potatis och morötter. AI genererad bild från Adobe Express.

Barnets tarmflora genomgår en viktig utveckling under det första levnadsåret och påverkas av olika faktorer, såsom amning, introduktion av fast föda och probiotika.

Tack vare TEDDY barnens matdagböcker har man kunnat undersöka om fast föda och tillskott av probiotika, under de första levnadsmånaderna, har påverkat risken att utveckla autoantikroppar mot insulin. Är det bra att introducera fast föda och tillskott av probiotika i tidig ålder?

Läs vår svenska sammanfattning "Påverkar ålder vid introduktion av fast föda och tillskott av probiotika risken att utveckla ö-cellsautoantikroppar?"

Alla TEDDY-studiens resultat samlas på sidan ”Resultat från TEDDY"