Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hur har TEDDY-studien lyckats behålla sina deltagare? 2025

Fortsatt deltagande av forskningspersoner som medverkar i observationsstudier under lång tid är avgörande för studiens kvalité. Det är viktigt att deltagarna som är kvar i studien är representativa för hela gruppen för att resultaten ska bli pålitliga.  

TEDDY-studiens forskningssjuksköterskor har under årens lopp använt flera olika sätt för att underlätta och motivera barnen och deras familjer att fortsätta sin medverkan i TEDDY. 

Avsikten med studien var att summera de olika strategier som använts. 

Strategier som även använts i andra studier

  • Förenkla och minska bördan att delta – fri parkering, mottagning nära hemmet, samma sjuksköterska vid varje besök;
  • Känsla av grupptillhörighet – TEDDY-loggan, presenter, föräldramöten, nyhetsbrev, videon TEDDY around the world;
  • Uppföljning och påminnelser - SMS, körersättning;
  • Uppdaterad kontaktinformation 

Strategier som är unika för TEDDY 

  • Studiens organisation – ledande roll av forskningssjuksköterskorna i olika kommittéer, psykologstöd, uppbackning av dietister;  
  • Djupgående information om diabetesrisk till deltagarna – upprepad årlig information, bokserien om Ville och Vilma, video, piktogram med ansikten;
  • Återkoppling från familjerna och regelbundna rapporter från TEDDY-studiens gemensamma databas - frågeformulär till föräldrar och barn, ”smiles” till de små barnen om vad de tyckte om besöken, rapporter som hjälpte sjuksköterskorna att identifiera familjer som behövde stöd;
  • Årlig kontakt med avhoppade familjer som möjlighet att återuppta sitt studiedeltagande. 

Sammanfattningsvis har TEDDY-studien kommit fram till att i uppföljningsstudier av denna typ kräver att det från början finns planer och strategier för att motivera och underlätta för deltagarna att stanna i studien. Dessa strategier bör vara flexibla och anpassade till barnets ålder. 

 

Författare: Gesualdo P, Melin J, Karban R, Crouch C, Killian M, Hopkins D, Adamsson A, Stock J, Johnson SB, Baxter J; TEDDY Study Group.

Titel: Structures and strategies for retaining an international pediatric cohort from birth: Lessons from The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.

Publicerad i Contemp Clin Trials Commun.. 2025.

TEDDY publikation nummer 173, 2025 (PDF, 1,27 MB, nytt fönster)

Jessica Melin står bredvid en tavla med Ville och Vilma. Foto.