Hur har TEDDY-studien lyckats behålla sina deltagare? 2025
Fortsatt deltagande av forskningspersoner som medverkar i observationsstudier under lång tid är avgörande för studiens kvalité. Det är viktigt att deltagarna som är kvar i studien är representativa för hela gruppen för att resultaten ska bli pålitliga.
TEDDY-studiens forskningssjuksköterskor har under årens lopp använt flera olika sätt för att underlätta och motivera barnen och deras familjer att fortsätta sin medverkan i TEDDY.
Avsikten med studien var att summera de olika strategier som använts.
Strategier som även använts i andra studier
- Förenkla och minska bördan att delta – fri parkering, mottagning nära hemmet, samma sjuksköterska vid varje besök;
- Känsla av grupptillhörighet – TEDDY-loggan, presenter, föräldramöten, nyhetsbrev, videon TEDDY around the world;
- Uppföljning och påminnelser - SMS, körersättning;
- Uppdaterad kontaktinformation
Strategier som är unika för TEDDY
- Studiens organisation – ledande roll av forskningssjuksköterskorna i olika kommittéer, psykologstöd, uppbackning av dietister;
- Djupgående information om diabetesrisk till deltagarna – upprepad årlig information, bokserien om Ville och Vilma, video, piktogram med ansikten;
- Återkoppling från familjerna och regelbundna rapporter från TEDDY-studiens gemensamma databas - frågeformulär till föräldrar och barn, ”smiles” till de små barnen om vad de tyckte om besöken, rapporter som hjälpte sjuksköterskorna att identifiera familjer som behövde stöd;
- Årlig kontakt med avhoppade familjer som möjlighet att återuppta sitt studiedeltagande.
Sammanfattningsvis har TEDDY-studien kommit fram till att i uppföljningsstudier av denna typ kräver att det från början finns planer och strategier för att motivera och underlätta för deltagarna att stanna i studien. Dessa strategier bör vara flexibla och anpassade till barnets ålder.
Författare: Gesualdo P, Melin J, Karban R, Crouch C, Killian M, Hopkins D, Adamsson A, Stock J, Johnson SB, Baxter J; TEDDY Study Group.
Titel: Structures and strategies for retaining an international pediatric cohort from birth: Lessons from The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.
Publicerad i Contemp Clin Trials Commun.. 2025.
TEDDY publikation nummer 173, 2025 (PDF, 1,27 MB, nytt fönster)
