Påverkar röda blodkroppars innehåll av fettsyror risken för att ö-cells autoantikroppar utvecklas? 2021

I TEDDY har totalt 8676 barn följts från födseln för att ta reda på vilka omgivningsfaktorer som bidrar till att autoimmun typ- 1 diabetes kan utvecklas. Autoantikroppar mot insulin (IAA), GAD65 (GADA), och IA-2 (IA-2A) är biomarkörer som visar att risken för autoimmun diabetes har ökat. När en första autoantikropp har bildats, följs barnet mer intensivt för att se om en andra autoantikropp utvecklas.

Barn med två eller flera autoantikroppar har 70% risk att utveckla autoimmun diabetes inom 10 år.

Röda blodkroppar innehåller många olika fettsyror i cellmembranet. Innehållet av fettsyror återspeglar vad barnet har ätit eftersom de röda blodkropparna lever i 120 dagar.

Det togs blodprov på TEDDY-barnen vid varje besök. Fettsyror i de röda blodkropparna analyserades i de blodprov som togs vid 3, 6 och 12 månader och sedan årligen fram till 6 års ålder.

Analyserna visar att:

• ett ökat innehåll av EPA – en fleromättad omega- 3- fettsyra (som finns i fet fisk) under det första levnadsåret minskade risken för att barnet skulle utveckla en första autoantikropp.
  • ett ökat innehåll av LA- linolensyra – en annan omega- 3- fettsyra (som finns i olja, nötter, bönor, frön och fisk) minskade också risken för att utveckla en första autoantikropp fram till 6 års ålder.
  • ett ökat innehåll av SFA- en mättad fettsyra- och MUFA – en enkel omättad fettsyra – (som finns i kött och mejeriprodukter) ökade risken för en första autoantikropp.

Slutsatsen är att fleromättade fettsyror skyddar mot en första autoantikropp. En tidig kostbehandling skulle kunna användas för att förebygga att en första autoantikropp utvecklas och därigenom minska risken för autoimmun typ 1-diabetes.

Författare: Niinistö et al.

Titel: Children’s erythrocyte fatty acids are associated with the risk of islet autoimmunity

Publicerad i Scientific Reports 2021

TEDDY publikation nr 126, 2021 (PDF, 1,01 MB, nytt fönster)