Ökar risken för övervikt hos barnet om mamman har diabetes under graviditeten? 2018

Födelsevikt och -längd hos 5324 TEDDY barn i Sverige, Finland, Tyskland och USA undersöktes för att ta reda på om diabetes hos mamman under graviditeten påverkade barnets vikt fram till sex års ålder.

• De flesta mammor hade inte diabetes (n=4759) men några mammor hade autoimmun (typ 1) diabetes (n=225), typ 2-diabetes (n=14) eller fick diabetes under graviditeten, s k graviditetsdiabetes (n=326).
  • Barn till mammor med graviditetsdiabetes eller autoimmun diabetes, hade en ökad risk att vara överviktiga eller feta före sex års ålder.
  • Mammans övervikt före och diabetes under graviditeten, ökade risken för överviktiga eller feta barn, framför allt hos mammor med graviditetsdiabetes men också hos mammor med autoimmun diabetes. Den ökade risken för övervikt eller fetma var påtaglig först när barnen var 5-6 år gamla.
  • Studien kommer att följas upp för att ta reda på om barn till mammor med autoimmun diabetes riskerar övervikt och fetma när puberteten närmar sig.

Författare: Anitha Pitchika, Kendra Vehik, Sandra Hummel, Jill M. Norris, Ulla M. Uusitalo, Jimin Yang, Suvi M. Virtanen, Sibylle Koletzko, Carin Andrén Aronsson, Anette-G. Ziegler, Andreas Beyerlein,and TEDDY study group

Titel: Associations of maternal diabetes during pregnancy with overweight in the offspring – Results from the prospective TEDDY study

Publicerad i Pediatric Obesity, 2018

TEDDY publikation nr 94, 2018 (PDF, 575,36 kB, nytt fönster)