Var i Europa och USA är celiaki vanligast?

Karta över platser där celiaki är vanligast hos TEDDY barn. Platserna är markerade med en stjärna med varierande färg. Starkast färg högst antal procent celiakidiagnos. Sverige 3 procent, Colorado 2.4 procent, Finland 1.8 procent, Tyskland 1.3 procent, Georgia 1.2 procent och Washington 0.9 procent. Bild.

Under TEDDY-studiens gång upptäcktes att många av TEDDY barnen utvecklade autoantikroppar mot vävnadstansglutaminase (TGA) och diagnostiserades med celiaki.

Nu har man tittat på var celiaki är som vanligast bland TEDDY deltagarna. Läs vad resultaten visar i vår svenska sammanfattning:

Var i Europa och USA är celiaki vanligast?

Alla TEDDY-studiens resultat samlas på sidan ”Resultat från TEDDY"