Gemensam information till TEDDY barn med familjer

Teddy nalle. Logotyp.

TEDDY ska ta en paus med att skicka uppgifter och prover till USA. Det beror på Dataskyddsförordningen (GDPR). GDPR är till för enskildas rätt till skydd av personuppgifter. Det är oklart vilka regler som gäller för hur uppgifter kan överföras till USA enligt nya riktlinjer från Europeiska Data Skydds Styrelsen (EDPB).

EDPB tillåter att endast helt avidentifierad (så kallad anonymiserad) data får föras över till USA och Storbritannien. Av praktiska skäl är alla data i TEDDY-studien delvis anonymiserade (så kallad pseudonymisering) eftersom det finns en kodnyckel till ett studiedeltagarnummer (TEDDY barnets SID och LID). Lunds universitet har nu satt igång en utredning hur de nya lagarna ska tillämpas i praktiken.

Dataskyddsombudet vid Lunds universitet vill därför att vi tillsvidare pausar överföring av uppgifter och prover till USA.

TEDDY studien fortsätter som vanligt.

Under pausen blir det inte möjligt för er att gå in på TEDDYs hemsida och använda barnets SID och LID för att besvara enkäter. Dessa får som tidigare besvaras på förtryckta formulär.

Kontakta din forskningssjuksköterska om du har frågor.

Du kan också kontakta TEDDY-studiens huvudman professor Åke Lernmark,

Telefon 040 – 39 19 01 eller email: ake [dot] lernmark [at] med [dot] lu [dot] se (ake[dot]lernmark[at]med[dot]lu[dot]se)