Svenska forskare i TEDDY-studien

Åke Lernmark, professor

Åke Lernmark, professor TEDDY

Mitt forskningsintresse är autoimmun diabetes eller typ 1 diabetes som det också kallas för. Redan 1976 upptäckte jag att barn som fått diabetes hade autoantikroppar mot sina betaceller. Efter det har vi hela tiden lärt oss nya saker om autoantikropparna. Vi upptäckte t.ex att en del av autoantikropparna var riktade mot GAD65. I mitt laboratorium har vi också upptäckt vilka gener man ska ha för att kunna bilda autoantikroppar mot betacellerna. Metoderna att hitta autoantikroppar mot betaceller och förhöjd ärftlig risk blev till sist så bra att TEDDY studien kunde genomföras.

Leder TEDDY studien i Sverige och är med i styrgruppen för hela TEDDY.  Mitt största forskningsintresse är att ta reda på varför barn får autoantikroppar mot sina beta celler.  Vill väldigt gärna knäcka den nöten.

Missing media item.

Helena Elding Larsson, överläkare, docent

Helena Larsson, överläkare, docent,TEDDY forskare

Jag är barnläkare och arbetar både inom forskningen och kliniken med typ 1 diabetes. Min dröm är att ta reda på varför barn får typ 1 diabetes och genom detta försöka förhindra att sjukdomen utvecklas. I TEDDY leder jag Clinical Implementation Committee. Bland annat undersöker vi hur barnen i TEDDY mår när de får diabetes och hur vi bäst kan förutsäga när ett barn med autoantikroppar utvecklar diabetes samt vad som händer efter diagnosen. Jag är också intresserad av hur barnets tillväxt påverkar risken att utveckla autoantikroppar och diabetes. Förutom att arbeta med TEDDY, leder jag två preventionsstudier, där barn med autoantikroppar kan delta i försök att förhindra typ 1 diabetes.

Carin Andrén Aronsson, enhetschef och docent
Carin Andrén Aronsson, koordinator TEDDY. Foto.

Mitt forskningsintresse är celiaki (eller glutenintolerans) hos barn. I mitt avhandlingsarbete studerar jag sambandet mellan glutenintag och risk för celiaki. Tack vare den kostdata som samlats in från 8670 barn i TEDDY-studien har vi en unik möjlighet att lösa celiakins gåta! Det vi har sett är att tidpunkten för glutenintroduktion inte spelar någon roll men i en studie på svenska TEDDY-barn har vi sett att mängden gluten de två första åren kan ha en avgörande inverkan på risken att utveckla sjukdomen.
Jag arbetar till vardags som Enhetschef med personalansvar för alla medarbetare i TEDDY-studien men även andra kringliggande forskningsstudier. I TEDDY-studien är jag även verksam i två vetenskapliga kommittéer; Celiaki-kommittén (ansvarar för alla frågor kring celiaki i TEDDY) och Diet-kommittén (ansvarar för kostundersökningsdelen samt kostrelaterade frågor i TEDDY).

Carina Törn, docent

Carina Törn 2013

Jag är intresserad av vilka arvsanlag som ligger till grund för att vissa personer befinner sig i riskzonen för att utveckla typ 1 diabetes, både de redan kända anlagen som finns i Human Leukocyte Antigen (HLA)-regionen och andra arvsanlag inom immunsystemet och hur dessa kan samverka till en ökad risk. Jag är också intresserad av de olika autoantikroppar som visar på att immunsystemet är aktiverat. Autoimmun typ 1-diabetes förebådas av autoantikroppar innan sjukdomen bryter ut och jag vill ta reda på de olika autoantikropparnas uppkomst och betydelse i det tidiga sjukdomsförloppet. Jag har bland annat arbetat med internationell standardisering av mätningen av dessa autoantikroppar och numera kan dessa autoantikroppar mätas på ett tillförlitligt sätt.

Internationella forskare

Jeffrey Krischer

Professor Jeffrey P Krischer är verksam vid University of South Florida, USA och är en av världens främsta experter på mekanismerna bakom autoimmuna sjukdomar som diabetes och celiaki. Professor Krischer utnämdes till hedersdoktor vid Lunds universitet maj 2018.