Påverkar vitaminer och metaboliter risken för ö-cellsautoantikroppar och utveckling av diabetes? 2021

I TEDDY har totalt 8676 barn följts från födseln för att ta reda på vilka omgivningsfaktorer som bidrar till att sjukdomen triggas. Autoantikroppar är biomarkörer som visar att sjukdomen har påbörjats. När en första autoantikropp har bildats, följs barnet mer intensivt för att se om en andra autoantikropp dyker upp. Barn med två eller flera autoantikroppar har 70% risk att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes inom 10 år.

Det finns även andra biomarkörer som skulle kunna förklara varför en första autoantikropp bildas. Inom TEDDY-studien utfördes en mindre studie, eftersom det kan vara svårt att analysera alla tusentals prover från samtliga forskningspersoner. I denna undersökning har de första 418 barn som fått en första autoantikropp, jämförts med tre matchade kontroller per barn det vill säga totalt 1254 kontroller.

Frågeställningen i studien var om ämnesomsättningsprodukter så kallade metaboliter (aminosyror, fettsyror med mera) och vitaminer (vitamin C och D) i plasma var förändrade före det att en första autoantikropp utvecklades.

• Resultatet från studien visar att barn som fick IAA som första autoantikropp vid ett års ålder hade låga nivåer av vitamin C och kolesterol före det att IAA utvecklades.
  • Lite äldre barn som fick GADA som första autoantikropp visade sig ha låga nivåer av sfingomyelin, en fosfolipid som finns i mjölkfett och som är mycket viktig för immunsystemet men också för hjärnans celler, centrala nervsystemet samt den neurologiska utvecklingen.
  • De barn som utvecklade antingen IAA eller GADA som första autoantikropp och hade låga nivåer av vitamin D, hade störst risk att få en andra autoantikropp och att utveckla diabetes på kort tid. Barn med GADA som första autoantikropp hade också låga plasmanivåer av diglycerider, lysofosfatidylkolin, triglycerider och alanin, vilket ökade deras risk att utveckla en andra autoantikropp och diabetes.

Studien visar att låga nivåer av både vitamin D och C ökade risken att utveckla en första autoantikropp. Andra biomarkörer hade också låga nivåer före uppkomsten av den första autoantikroppen.

TEDDY har kunnat påvisa att vanliga enterovirusinfektioner kan trigga en första autoantikropp hos vissa men inte alla barn. Låga nivåer av vitamin D och C samt andra metaboliter tycks kunna bidra till att en virusinfektion utvecklar diabetes hos barn.

Författare: Li et al.

Titel: Plasma Metabolome and Circulating Vitamins Stratified Onset Age of an Initial Islet Autoantibody and Progression to Type 1 Diabetes: The TEDDY Study

Publicerad i Diabetes, 2021

TEDDY publikation nr 123, 2021 (PDF, 1,60 MB, nytt fönster)