Vilka TEDDY-mammor använde kosttillskott under graviditeten? 2013

• Användandet av kosttillskott under graviditeten hos de mammor vars barn nu deltar i TEDDY-studien undersöktes. Frågeformulär ifylldes tre till fyra månader efter förlossningen vid TEDDY i Sverige, Finland, Tyskland och USA.
  • Kosttillskotten av störst intresse för studien innehöll D-vitamin och/eller omega-3-fettsyror.
  • Resultatet visade att 92 % av de 7 326 tillfrågade kvinnorna använde minst ett kosttillskott under graviditeten.
  • D-vitamin togs av 65 % av kvinnorna, med högst andel i USA (80,5 %).
  • Omega-3 togs av totalt 16 % av kvinnorna, med en ökning från 2004 till 2010. Användningen var högst i Tyskland (32 %) och lägst i Sverige (7 %).
  • Sannolikheten att mamman tog något kosttillskott under graviditeten var större i alla länderna om hon väntade sitt första barn.
  • Följande faktorer förknippades med användningen av kosttillskott i vissa, men inte alla deltagande länder:Låg ålder hos mamman (<25 år)
  • Hög utbildningsnivå
  • BMI ≥25
  • Rökning under graviditeten

Författare: C.A. Aronsson, K. Vehik, J. Yang, U. Uusitalo, K. Hay, G. Joslowski, A. Riikonen, L. Ballard, S.M. Virtanen, J.M. Norris, TEDDY Study Group

Titel: Use of dietary supplements in pregnant women in relation to sociodemographic factors – a report from The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.

Publicerad i Public Health Nutrition, 2013.

TEDDY-publikation nr 23, 2013 (PDF, 0,22 MB nytt fönster)