Kan högre D-vitaminnivå i blodet minska risken att utveckla autoantikroppar? 2017

• Sambandet mellan D-vitamin i blodplasma och uppkomsten av ö-cellsantikroppar undersöktes. D-vitamin mättes i alla prover tagna till och med det besök då barnets första autoantikropp hittades.

• Nio olika genvarianter som styr omvandlingen av D-vitamin i kroppen undersöktes också för att se om de påverkade uppkomsten av ö-cellsautoantikroppar.

• En högre nivå av D-vitamin i blodet hade samband med en lägre risk att utveckla ö-cellsautoantikroppar.

D-vitamin i blodet och tillsammans med en av de nio genvarianterna påverkade risken för barnet att få ö-cellsantikroppar.

Författare: Jill M. Norris, Hye-Seung Lee, Brittni Frederiksen, Iris Erlund, Ulla Uusitalo, Jimin Yang, Åke Lernmark, Olli Simell, Jorma Toppari, Marian Rewers, Anette-G. Ziegler, Jin-Xiong She, Suna Onengut-Gumuscu, Wei-Min Chen, Stephen S. Rich, Jouko Sundvall, Beena Akolkar, Jeffrey Krischer, Suvi M. Virtanen, William Hagopian, the TEDDY Study Group

Titel: Plasma 25-hydroxyvitamin D concentration and risk of islet autoimmunity.

Publicerad i Diabetes, 2017

TEDDY publikation nr 82, 2017 (PDF, 0,75 MB, nytt fönster)