TEDDY-barn klarar insjuknande bättre. 2011

• Förekomsten av ketoacidos hos små barn som utvecklat autoimmun (typ 1) diabetes är oacceptabelt hög. I den här studien undersöktes om uppföljning i TEDDY-studien ger en lägre förekomst av ketoacidos vid diagnostillfället.
  • Två grupper av TEDDY-barn, under två år och under fem år gamla, jämfördes med förekomsten av ketoacidos hos barn från nationella diabetesregister i Sverige, Finland, Tyskland och USA.
  • Totalt hade 40 barn under två års ålder och 79 barn under fem års ålder diagnostiserats med autoimmun diabetes i TEDDY-studien t.o.m. december 2010. Hos barn under två års ålder var förekomsten av ketoacidos signifikant lägre än i alla jämförbara register. Hos barn under fem år var förekomsten lägre än i de tyska och amerikanska registren, men inte än i de finländska och svenska.
  • Att risken inte var lägre hos TEDDY-barn under fem års ålder i Sverige och Finland skulle kunna bero på den höga förekomsten av autoimmun diabetes i dessa länder. Kunskapen om sjukdomen och dess tidiga symptom är så hög att ketoacidos undvikes.

Författare: H. Elding Larsson, K. Vehik, R. Bell, D. Dabelea, L. Dolan, C. Pihoker, M. Knip, R. Veijola, B. Lindblad, U. Samuelsson, R. Holl, M.J. Haller, TEDDY Study Group

Titel: Reduced Prevalence of Diabetic Ketoacidosis at Diagnosis in Young Children Participating in Longitudinal Follow-Up.

Publicerad i Diabetes Care, 2011.

TEDDY publikation nr 17, 2011 (PDF, 0,12 MB, nytt fönster)