Påverkar mammans intag av gluten barnets risk att utveckla celiaki? 2015

• Mammans kostintag under graviditeten tros påverka barnets risk att utveckla autoimmuna sjukdomar.
  • Glutenintag under senare delen av graviditeten och barnets risk att utveckla celiaki undersöktes i TEDDY-studien.
  • Vid tidpunkten för analysen hade 5% av TEDDY-barnen utvecklat celiaki.
  • Det var ingen skillnad i risk att utveckla celiaki hos barn till mammorr med högt glutenintag under graviditeten, jämfört med barn till mammor med lågt intag.
  • Glutenintaget under graviditeten påverkar sannolikt inte barnets risk att utveckla celiaki.

Författare: U. Uusitalo, H-S. Lee, C. Andrén Aronsson, J. Yang, S. Virtanen, J. Norris, D. Agardh, TEDDY Study Group

Titel: Gluten consumption during late pregnancy and risk of celiac disease in the offspring: the TEDDY birth cohort.

Publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, 2015

TEDDY publikation nr 50, 2015 (PDF, 0,64 MB, nytt fönster)