Vad kommer först, glutenantikroppar eller ö-cellsantikroppar? 2017

Glutentolerans (celiaki) och autoimmun (typ 1) diabetes är sjukdomar som ofta förekommer hos samma individ.

Få tidigare studier har undersökt om ”glutenantikroppar ” sk vävnadstransglutaminas (TGA) eller diabetes autoantikroppar som uppkommer först.

Blodprover under 5,5 år från 5891 TEDDY barn analyserades för TGA och diabetesautoantikroppar. Även gener som kopplas till risk för celiaki och autoimmun diabetes undersöktes.

• Diabetesautoantikroppar utvecklades hos 367 barn, TGA hos 808 barn och  90 barn utvecklade båda, vilket är fler än förväntat.
  • I vanligaste fall kom diabetesautoantikropparna före TGA och barn med diabetesautoantikroppar hade 1,5 gång högre risk att utveckla TGA.
  • De starkaste riskfaktorerna för att utveckla båda typer av autoantikroppar samtidigt var förstagradssläkting med autoimmun diabetes (2,8 ggr högre risk), HLA riskgrupp DR 3/4 (1,9 ggr högre risk) och en genvariant i SH2B3 genen (1,5 ggr högre risk).
  • Sammanfattningsvis uppträder vanligtvis diabetesautoantikroppar före TGA hos TEDDY barnen och risken för att få TGA är högre hos barn med diabetesautoantikroppar.
  • Antalet barn med båda typer av autoantikroppar är större än förväntat vilket pekar på en möjlig gemensam miljöfaktor.

Författare: Hagopian W, Lee H-S, Liu E, et al

Titel: Co-occurrence of Type 1 Diabetes and Celiac Disease Autoimmunity.

Publicerad i Pediatrics, 2017

TEDDY publikation nr 79, 2017 (PDF, 0,752 MB, nytt fönster)