Finns det samband mellan barnets tillväxt och autoantikroppar? 2016

• Ökad tillväxt under den tidiga barndomen tros påverka risken att utveckla typ 1-diabetes.
  • Vikt och längd hos TEDDY-barn och utveckling av autoantikroppar och typ 1 diabetes under barnens första fyra år undersöktes.
  • En högre vikt vid 12 månaders ålder ökade risken att utveckla autoantikroppar, men inte vid 24 eller 36 månaders ålder.
  • En högre vikt ökade inte risken att utveckla typ 1-diabetes.

Författare: H. Elding Larsson, K. Vehik, M.J. Haller, X. Liu, B. Akolkar, W. Hagopian, J. Krischer, Å. Lernmark, J-X. She, O. SImell, J. Toppari, A.G. Ziegler, M. Rewers, TEDDY Study Group

Titel: Growth and Risk for Islet Autoimmunity and Progression to Type 1 Diabetes in Early Childhood: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young Study

Publicerad i Diabetes 2016.

TEDDY-publikation nr 54, 2016 (PDF, 0,81 MB, nytt fönster)