Påverkas tarmfloran av landet man växer upp i? 2015

• Problem i tarmfloran påverkar sjukdomar, bland andra autoimmun (typ 1) diabetes.
  • Avföringsprover från 90 spädbarn med hög risk att få autoimmun diabetes, men som inte hade någon autoantikropp, undersöktes med avseende på bakterieflora.
  • Tarmfloran hos barn på båda kontinenter delar vissa egenskaper. I Finland och Colorado ses lägre mångfald av bakterier. I Sverige och Washington dominerar bifidobakterier tidigt i livet.
  • Bakteriefloran hos spädbarn med hög risk att utveckla autoimmun diabetes påverkas av barnets uppväxtplats.

Författare: Kaisa M. Kemppainen, Alexandria N. Ardissone, Austin G. Davis-Richardson, Jennie R. Fagen, Kelsey A. Gano, Luis G. Le ´on-Novelo, Kendra Vehik, George Casella, † Olli Simell, Anette G. Ziegler, Marian J. Rewers, Ake Lernmark, William Hagopian, Jin-Xiong She, Jeffrey P. Krischer, Beena Akolkar, Desmond A. Schatz, Mark A. Atkinson, Eric W. Triplett, and the TEDDY Study Group

Titel: Early Childhood Gut Microbiomes Show Strong Geographic Differences Among Subjects at High Risk for Type 1 Diabetes.

Publicerad i Diabetes Care,  2015.

TEDDY publikation nr 40, 2015 (PDF, 0,85 MB, nytt fönster)