Kan probiotika skydda mot autoantikroppar? 2015

• Probiotika tros kunna påverka immunförsvarets svar på olika faktorer i omgivningen genom att skapa en frisk tarmflora. I teorin skulle probiotika därför kunna förebygga uppkomsten av autoantikroppar relaterade till autoimmun (typ 1) diabetes.
  • Sambandet mellan probiotika i form av kosttillskott under det första levnadsåret och autoantikroppar mot ö-cellerna undersöktes hos barn i TEDDY.
  • Information som samlades in från födseln inkluderade bland annat användning av probiotika och modersmjölksersättning.
  • Den slutgiltiga studiepopulationen bestod av 7 473 barn som den 31:a oktober 2014 var i åldern 4 till 10 år.
  • Tidig användning av probiotika – vid 1-27 dagars ålder – minskade risken att utveckla autoantikroppar mot ö-cellerna.
  • Sambandet fanns hos barn med genotypen HLA-DR3/4, som är den högsta ärftliga riskgruppen,, men inte hos andra genotyper med risk för typ 1-diabetes.

Författare: U. Uusitalo, X. Liu, J. Yang, C. Andrén Aronsson, S. Hummel, M. Butterworth, Å. Lernmark, M. Rewers, W. Hagopian, J.X. She, O. Simell, J. Toppari, A.G. Ziegler, B. Akolkar, J. Krischer, J.M. Norris, S.M. Virtanen, TEDDY Study Group

Titel: Association of Early Exposure of Probiotics and Islet Autoimmunity in the TEDDY Study.

Publicerad i JAMA Pediatrics år 2015

TEDDY publikation nr 52, 2015 (PDF, 0,24 MB, nytt fönster)