Påverkar infektioner under graviditeten barnets risk att få en första autoantikropp? 2017

• Infektion under graviditeten minskade risken för att barnet fick insulinautoantikroppar (IAA) som första autoantikropp men bara hos barn med en variant av CTLA-4 genen. CTLA-4 styr funktionen av T-lymfocyter.
  • Infektion under graviditeten minskade risken för IAA som första autoantikropp hos barn med DR 4/8-DQ 8/4 och GADA som första autoantikropp hos barn med DR 3/3-DQ2/2.
  • Infektioner under graviditeten kan påverka risken för att barnet får en första autoantikropp beroende på barnets HLA-typ.

Författare: Lynch KF, Lee HS, Törn C, Vehik K, Krischer  JP, Larsson HE, Haller MJ, Hagopian WA, Rewers MJ, She JX, Simell OG, Toppari J, Ziegler AG, Akolkar B, Hyöty H, Bonifacio E, Lernmark Å, and the TEDDY Study Group.

Titel: Gestational respiratory infections interacting with offspring HLA and CTLA-4 modifies incident β-cell autoantibodies.

Publicerad i Journal of Autoimmunity 2017.

TEDDY publikation nr 77, 2017 (PDF, 1,73 MB, nytt fönster)