Påverkar HLA-DQ kroppsstorlek? 2014

• Kroppsstorlek tros påverka utvecklingen av autoimmunitet och autoimmun (typ 1) diabetes.
  • Kopplingen mellan gentypen HLA-DQ och kroppsstorlek undersöktes hos barn med förhöjd ärftlig risk att utveckla autoimmun diabetes.
  • Vikt och längd togs regelbundet på 5 969 TEDDY-barn mellan 2 och 4 års ålder.
  • Hos barn med genvarianten HLA-DQ2/8 minskade förekomsten av fetma något med ökande ålder.
  • Hos barn med genvarianten HLA-DQ2/2 sågs en något högre risk för fetma vid 4 års ålder.

Författare: J. Yang, Å. Lernmark, U.M. Uusitalo, K.F. Lynch, R. Veijola, C. Winkler, H.E. Larsson, M. Rewers, J-X. She, A.G. Ziegler, O.G. Simell, W.A. Hagopian, B. Akolkar, J.P. Krischer, K. Vehik, TEDDY Study Group

Titel: Prevalence of Obesity was Related to HLA-DQ in 2-4-year-old Children at Genetic Risk for Type 1 Diabetes.

Publicerad i International Journal of Obesity, 2014.

TEDDY publikation nr 35, 2014 (PDF, 0,37 MB, nytt fönster)