Har C-vitamin i blodet betydelse för risken att TEDDY barn får ö-cellsautoantikropp och sedan diabetes? 2019

C-vitamin påverkar betacellernas funktion. Frågeställningen var om för lite eller för mycket C-vitamin i blodet påverkade risken för TEDDY barnen att få en första autoantikropp mot antingen insulin (IAA) eller GAD (GADA).

• Ju mer C-vitamin i blodet desto mindre var risken att ett TEDDY barn skulle få IAA, men inte GADA, som första autoantikropp.
    Mängden C-vitamin i blodet påverkar således risken för att autoimmun diabetes triggas igång med IAA som första autoantikropp.

• Mängden C-vitamin i blodet varken minskade eller ökade risken för att barn med en eller flera autoantikroppar diagnosticerades med diabetes.
    När ett barn väl har fått autoantikroppar hjälper det inte att ta C-vitamin för att stoppa sjukdomen och förhindra diabetes.

Författare: Mattila M, Erlund I, Lee HS, Niinistö S, Uusitalo U, Andrén Aronsson C, Hummel S, Parikh H, Rich SS, Hagopian W, Toppari J, Lernmark Å, Ziegler AG, Rewers M, Krischer JP, Norris JM, Virtanen SM; TEDDY Study Group.

Titel: Plasma ascorbic acid and the risk of islet autoimmunity and type 1 diabetes: the TEDDY study.

Publicerad i Diabetologia, 2019.

TEDDY publikation nr 112, 2019 (PDF, 0,537 MB, nytt fönster)