Efter en första autoantikropp, vilken risk för diabetes är det att få autoantikropp nummer två? 2020

TEDDY studien har kartlagt vilken autoantikropp som utvecklas först av IAA, GADA eller IA-2A.

Det var vanligast att barnet fick antingen IAA (42%) eller GADA (42%) som första autoantikropp. Övriga barn kunde ha IA-2A som första autoantikropp eller någon av de tre autoantikropparna i olika kombinationer.

Två eller flera autoantikroppar ökar risken att barnet får diabetes.  TEDDY studien frågade vilken autoantikropp kom som nummer två?

I undersökningen ingick 608 barn som hade fått antingen IAA som första autoantikropp (n=282) vid 1-4 års ålder eller GADA som första autoantikropp (n=326).

• Det var 272 (45%) av 608 barn som förblev positiva för endast en autoantikropp och 28 (10%) av 272 insjuknade i diabetes inom 4 år.
  • Risken att få en andra autoantikropp var lika stor om IAA utvecklades först eller om GADA utvecklades först.
  • Om IAA utvecklades först tog det 3-26 månader före det att den andra autoantikroppen utvecklades och det var oftast GADA.
  • Om GADA var först tog det 3-9 månader före det att den andra autoantikroppen utvecklades och det var oftast IAA.
  • Det var 336 (55%) av 608 som utvecklade en andra autoantikropp och 178 (53%) av 336 insjuknade i diabetes inom 1.5 – 6 år. Det var ingen skillnad om IAA eller GADA utvecklades som första autoantikropp.
  • Risken för barn som utvecklat två autoantikroppar att sedan insjukna i diabetes var 16 gånger större om IA-2A var den andra autoantikroppen jämfört med 6 gånger större risk om  IAA eller GADA var den andra autoantikroppen.
  • Risken för ett barn med två autoantikroppar att senare insjukna i diabetes var dubbelt så stor om den andra autoantikroppen utvecklades inom ett år jämfört med de barn som utvecklade den andra autoantikroppen efter ett år eller senare.

Slutsatsen var att risken att få en andra autoantikropp var lika stor om IAA utvecklades först eller om GADA utvecklades först. IA-2A som andra autoantikropp ökade risken för att barnet insjuknade i diabetes.

Författare: Vehik et al.

Titel: Hierarchical Order of Distinct Autoantibody Spreading and Progression to Type 1 Diabetes in the TEDDY Study

Publicerad i Diabetes Care, 2020

TEDDY publikation nr 119, 2020 (PDF, 0,75 MB, nytt fönster)