Vilka faktorer påverkar om ett TEDDY- barn med två eller flera autoantikroppar gör oral glukostoleranstest (OGTT)? 2020

I TEDDY har totalt 8676 barn följts från födseln för att ta reda på vilka omgivningsfaktorer som bidrar till att sjukdomen triggas. Autoantikroppar är biomarkörer som visar att sjukdomen har börjat utveckla sig. När en första autoantikropp har bildats följs barnet mer intensivt och gör OGTT för att se utvecklingen mot autoimmun (typ 1) diabetes. Barn med två eller flera autoantikroppar har 70% risk att få diabetes inom 10 år.

Totalt hade 437 av 8676 (5%) TEDDY- barn som utvecklat två eller flera autoantikroppar under tiden 2005–2017. Barnen var 3 år eller äldre. De barn som hade fått två eller flera autoantikroppar hade fler än ett TEDDY-besök planlagt.

• I genomsnitt gjorde TEDDY- barnen 7 stycken OGTT men antalet varierade mellan 1–19 stycken. Finska barn (78%) och svenska barn (73%) gjorde flest tester jämfört med USA (49%) och Tyskland (48%).

För att få en överblick gällande mammornas uppfattning om barnets risk att utveckla autoimmun diabetes utvärderades resultatet utifrån ett årligt frågeformulär.

• Det visade sig att mammor som uppfattade att TEDDY- barnet hade en uttalad risk för diabetes och som kontrollerade blodglukos hemma eller på annat sätt gjorde uppföljning, tog barnet oftare till OGTT. Likaså gjorde de mammor som var nöjda med TEDDY-studien. Däremot visade det sig att de mammor som underskattade barnets risk för diabetes mer sällan kom till TEDDY- besöken för att genomföra OGTT.

Sammantaget var det förvånande att inte samtliga barn med två eller flera autoantikroppar kom till TEDDY-besöken med OGTT. Detta fastän forskningspersonalen informerat om betydelsen av att genomföra OGTT för att följa utvecklingen av autoimmun diabetes.

Om barnet var familjens förstfödda eller om barnet hade en förstagradssläkting med autoimmun diabetes, var familjen mindre benägna att genomföra OGTT. Möjligen förmodas detta bero på att föräldrar som redan kände till diabetes, hade inställning till att de skulle kunna upptäcka utvecklingen av diabetes hos sitt barn. Därmed ansåg de att OGTT inte var nödvändigt med 6 månaders intervall.

Författare: Driscoll et al.

Titel: Adherence to oral glucose tolerance testing in children in stage 1 of type 1 diabetes: The TEDDY study

Publicerad i  Pediatric Diabetes, 2020

TEDDY publikation nr 124, 2020 (PDF, 1,06 MB, nytt fönster)