Minskar risken för att utveckla flera ö-cellsautoantikroppar med stigande ålder? 2021

I denna studie följdes 8556 TEDDY-barn från födseln för att ta reda på vid vilken ålder två eller flera autoantikroppar och senare typ 1- diabetes utvecklades. Autoantikroppar mot insulin (IAA), GAD65 (GADA), och IA-2 (IA-2A) är biomarkörer som visar att risken för autoimmun diabetes har ökat.

När en första autoantikropp har bildats, följs barnet mer intensivt för att se om en andra autoantikropp utvecklas. Barn med två eller flera autoantikroppar har 70% risk att få diabetes inom 10 år.

Resultaten visade att:

• Det var 4% av 8 månaders gamla barn med en autoantikropp som utvecklade två eller flera autoantikroppar före 6 års ålder. Endast 1% av barn i 6 års åldern med en autoantikropp utvecklade två eller flera autoantikroppar före 11 års ålder.
  • Risken för att få två eller flera autoantikroppar från 8 månaders ålder fram till 6 års ålder påverkades av kön (högre risk för pojkar), HLA-typ (DR4-DQ8) och andra riskgener (t.ex. insulingenen på kromosom 11). Denna påverkan var obetydlig eller försvann hos de äldre barnen.

När ska barn screenas för att hitta flest barn med två eller flera autoantikroppar?

Enligt dessa resultat skulle barn screenas först vid två års ålder och sedan vid 5-7 års ålder för att identifiera barn med två eller flera autoantikroppar.

Risken för att utveckla flera ö-cellsautoantikroppar minskar med stigande ålder. Betydelsen av ärftliga faktorer är störst för de små barnen.

Författare: Bonifacio et al.

Titel: An Age-Related Exponential Decline in the Risk of Multiple Islet Autoantibody Seroconversion During Childhood

Publicerad i Diabetes Care 2021

TEDDY publikation nr 127, 2021 (PDF, 1,71 MB, nytt fönster)