Matdagboken

Information om kostundersökningen i TEDDY

Vad barn äter eller inte äter ingår i flera av teorierna om varför barn får autoimmun (typ 1) diabetes och celikai. Därför är kostundersökninen en viktig del i TEDDY-studien. Genom matdagboken försöker vi hitta faktorer i kosten som skulle kunna öka eller minska risken för att barnet får autoantikroppar, autoimmun diabetes eller celiaki.

Det finns olika teorier om varför barn får autoimmun (typ 1) diabetes och celiaki.
Flera av dessa handlar om barnets kost, det vill säga att vad barnet äter eller inte äter skulle ha betydelse. Man har spekulerat över om amningen kan ha betydelse eller när barnet får gluten eller mjölkprodukter första gången. Men även kostens vitamininnehåll och fettkvalitet har studerats.
Syftet med TEDDY-studiens kostundersökning är därför att hitta faktorer i kosten som skulle kunna öka eller minska risken för att barnet utvecklar autoimmunitet mot sina insulinproducerande celler, autoimmun diabetes eller celiaki.

Frukttallrik

Fördelen med TEDDY-studien är att ett stort antal barn från fyra olika länder (Sverige, Finland, Tyskland och USA) deltar. Vid alla studiecenter ställer man samma frågor om mat och matvanor och alla föräldrar gör 3-dagars registreringar. Genom en livsmedelsdatabas med näringsämnen kan man därefter analysera vad barnen äter och samtidigt jämföra vad barnen äter i de olika länderna.
För att kunna undersöka de olika teorierna räcker det inte med att ställa enstaka frågor om barnets kost utan det behövs en mer noggrann registrering.

För att få en komplett bild av barnets matvanor behövs även ett upprepat antal kostregistreringar. På det sättet får man också veta hur barnets kost ändras allteftersom barnet blir äldre.
En noggrann registrering kan också ge information om andra faktorer i kosten som eventuellt skulle kunna ha betydelse för uppkomsten av autoimmun diabetes och som vi idag inte har kunskap eller kännedom om.
Under barnets första levnadsår görs en 3-dagars kostregistrering var tredje månad. Därefter görs en registrering 2 gånger per år.

Avslutad insamling

TEDDY har under åren samlat på sig en mängd kostdata och avslutar insamlandet av kostregistreringar i juni 2020. Enbart i Sverige har vi fått in ca 36000 matdagböcker! Arbetet med att studera all information från dessa registreringar är i full gång, vi tittar bland annat på:

• Kostmönster och specifika livsmedel som kan ha ett samband med ökad risk för autoimmunitet
  • Specifika livsmedel, näringsämnen eller kostmönster som kan skydda mot autoimmunitet
  • Samspelet mellan olika livsmedel och tarmfloran
  • Om fysisk aktivitet och tillväxt påverkar utvecklandet av ett barns autoantikroppar

Vi har redan fått fram en del kostrelaterade resultat:

• Tidigt användande av probiotika som kosttillskott kan minska risken för autoimmunitet
  • Medicinsk specialnäring (Nutramigen) för barn med svår komjölksallergi minskar inte risken för autoimmunitet
  • Observationer visade att en del barn födda med en specifik gen och som även uppvisade en lägre nivå av D-vitamin i blodet hade en högre risk för autoimmunitet
  • Observationer visade att användandet av D-vitamin och fettsyror som kosttillskott under graviditeten inte minskade risken för autoimmunitet
  • Observationer visade att mammans intag av livsmedel som innehåller gluten samt intag av D-vitamin, Omega-3 fettsyror och järn som kosttillskott inte var associerade med glutenintolerans hos barnet

Vill du läsa mer om forskningsresultaten?
Här hittar du resultat relaterade till kost och resultat relaterade till celiaki.

Carin Andrén Aronsson, koordinator TEDDY. Foto.

Carin Andrén Aronsson

Enhetschef och Nutrition Coordinator TEDDY

carin [dot] andren_aronsson [at] med [dot] lu [dot] se (carin[dot]andren_aronsson[at]med[dot]lu[dot]se)