Intressanta resultat från TEDDY-studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature!

Baby i korg. Foto.

Tack vare att TEDDY-föräldrarna skickat in avföringsprover från sina barn varje månad, har den hittills största kliniska studien av tarmfloran hos spädbarn kunnat genomföras.

I  två artiklar i Nature presenteras resultaten:

Hur utvecklas bakterierna i tarmfloran under TEDDY-barnens första levnadsår?

Skiljer sig tarmfloran mellan barn som utvecklar autoimmun (typ 1) diabetes och de som inte gör det?

Svensk sammanfattning och hela artikeln hittar du genom att följa länkarna ovan.

Du kan också läsa mer om dessa reslutat på Diabetesportalen.se (nytt fönster).